Втрата товарної вартості автомобіля

Втрата товарної вартості автомобіля

Що таке втрата товарної вартості (ВТВ)?.

Втрата товарної вартості (ВТВ) - умовна величина зниження ринкової вартості дорожнього транспортного засобу, відновленого за нормативними вимогами після пошкодження, у порівнянні з ринковою вартістю подібного непошкодженого дорожнього транспортного засобу.

Величина ВТВ характеризує фізичний знос, який виникає у разі пошкодження КТЗ і відповідного ремонту унаслідок передчасного погіршення товарного (зовнішнього) вигляду, а також унаслідок зниження міцності чи довговічності окремих елементів складових частин, захисних властивостей покриттів або застосування для ремонту складових частин, які були в ужитку чи в ремонті.

Чому страхові компанії не враховують величину втрати товарної вартості при розрахунку компенсації?

Втрата товарної вартості є складовою матеріальної шкоди, заподіяної внаслідок ДТП. Про це прямо зазначено у Методиці – згідно з п.2.4 Методики матеріальні збитки - це вартісне значення витрат, які несе власник у разі пошкодження або розукомплектування колісного транспортного засобу, з урахуванням фізичного зношування та витрат, які понесе може зазнати власник для відновлення свого порушеного права користування КТС (втрати товарної вартості).

Однак, у відповідності до п. 32.7 Закону України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» з незрозумілих причин, законодавець звільнв страхові компанії за полісами обов'язкового страхування від обов'язку виплачувати потерпілим збитки, пов'язані з втратою товарної вартості (пряма»).

Це означає, що у випадку компенсації страховою компанією Ваших збитків за полісом цивільно-правової відповідальності втрата товарної вартості не враховується. Але, якщо Ви застраховані за полісом КАСКО, то у договорі страхування може вказуватись про відшкодування втрати товарної вартості автомобіля, хоча це буває доволі рідко.

Ким відшкодовується втрата товарної вартості (ВТВ)?

Власник пошкодженого транспортного засобу за власним бажанням можете стягнути величину втрати товарної вартості з винуватця у ДТП в судовому порядку на підставі ст. 1194 Цивільного кодексу Країни.

Рішення Верховного Суду: Верховний Суд у постановах №490/898/16-ц від 01 серпня 2019 року, №489/1356/16-ц від 17 жовтня 2019 року, №212/2534/16-ц від 13 листопада 2019 року зазначив, що згідно положень закону страховик не відшкодовує втрату товарного вигляду автомобіля. Зазначені збитки повинен відшкодовувати саме винуватець у ДТП.

 При цьому, слід також врахувати позицію Верховного Суду викладену в рішенні від 24 червня 2019 року у справі №562/2018/16-ц, де суд зазначив, що, якщо цивільна відповідальність заподіювача шкоди була застрахована, але розміру страхового відшкодування не вистачає для повного відшкодування завданої майнової шкоди, у тому числі й у разі встановлення законодавчих обмежень щодо відшкодування шкоди страховиком, то в такому разі майнова шкода у вигляді втрати товарної вартості транспортного засобу повинна бути відшкодована особою, яка завдала шкоду, в загальному порядку.

Коли не нараховується ВТВ:

Відповідно п. 8.6.2 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів величина втрати товарного вигляду не нараховується:

- якщо строк експлуатації легкових автомобілів перевищує 5 років для авто виробництва країн СНД та 7 років - для інших ТЗ;

- якщо легкові автомобілі експлуатуються в інтенсивному режимі (фактичний середньорічний пробіг щонайменше вдвічі більший за середньорічний (середньостатистичний) нормативний), а строк експлуатації перевищує: 3,5 року - для авто виробництва країн СНД та 5 років - для інших автомобілів;

- якщо строк експлуатації вантажних, вантажопасажирських, спеціальних, спеціалізованих авто, причепів, напівпричепів, автобусів перевищує 3 роки для автомобілів виробництва країн СНД та 4 роки - для інших транспортних засобів;

- якщо строк експлуатації мототехніки перевищує 5 років;

- якщо відбулася заміна кузова до оцінюваних пошкоджень;

- якщо складові частини авто раніше піддавалися відновлювальному ремонту або пофарбуванню повному, зовнішньому, частковому (крім випадків, що однозначно свідчать про усунення експлуатаційних пошкоджень, відповідно до пункту 1.6 розділу I Методики);

- якщо потрібна заміна окремих складників, що не потребують пофарбування та не погіршують зовнішній вигляд автомобіля (скло, фари, бампери, декоративні накладки, пневматичні шини, зовнішня і внутрішня фурнітура тощо). Якщо, крім зазначених складників, пошкоджено складові кузова та оперення, розрахунок величини ВТВ повинен ураховувати всі пошкодження складників у комплексі;

- якщо складові частини авто мають наскрізні корозійні пошкодження або корозійні пошкодження, що призвели до зниження витривалості і міцності матеріалу їх виготовлення;

- якщо транспортний засіб раніше був аварійно пошкоджений;

- якщо складові частини оперення кузова, кабіни мають пошкодження деформацією, за винятком таких, що можуть бути усунені методом видалення вм’ятин без пофарбування та підпадають під визначення експлуатаційних пошкоджень відповідно до пункту 1.6 розділу I цієї Методики;

- якщо автомобіль був виданий громадянинові безоплатно через органи соціального захисту населення (крім випадків, коли нарахування ВТВ здійснюється за завданням особи або органу, яка (який) призначила(в) експертизу);

- у разі визначення фізичного зносу окремої складової частини авто, що був у користуванні, коригування його вартості виходячи з комплектності, укомплектованості та ВТВ від попередніх ремонтів не провадиться. Відповідне коригування за формулою не провадиться також у разі відсутності даних про його пробіг, умови експлуатації чи інших факторів, які впливають на вартість.